מאת: Diane Wiessinger

הנקה, אפילו ליום אחד, היא המתנה הטובה ביותר שאת יכולה לתת לתינוק שלך. כמעט תמיד ההנקה היא הבחירה הטובה ביותר לתינוק שלך.
ואם כרגע היא אינה נראית כבחירה הטובה ביותר עבורך, הנה כמה דברים שאולי יעזרו לך.

הנה חומר למחשבה

אם תיניקי את תינוקך למשך ימים אחדים בלבד: הוא יקבל את הקולוסטרום, שהוא החלב הראשוני שלך. הקולוסטרום מספק לתינוק את המזון והנוגדנים שגופו החדש לגמרי מצפה להם, וכך מעניק לתינוקך את ה"חיסון" הראשון, הטוב והפשוט ביותר ומקל את פעולתה של מערכת העיכול. ההנקה היא האופן שבו תינוקך מצפה להתחיל לאכול והיא מסייעת לגופך להתאושש מהלידה. למה לא לנצל את השהות בבית-החולים להכין את תינוקך לחיים במתת ההנקה?

אם תיניקי את תינוקך למשך ארבעה עד שישה שבועות: תעזרי לו לעבור את התקופה הקריטית ביותר בינקותו. הסיכוי לחלות או להתאשפז קטן יותר אצל יונקים, והם סובלים מהרבה פחות בעיות במערכת העיכול לעומת תינוקות הניזונים מתחליפים מלאכותיים. יש להניח שאחרי 4-6 שבועות, גם את כבר תתגברי על שלב החששות הראשוניים סביב ההנקה. הציבי לך למטרה להיניק חודש, אם יש לך שאלות צרי קשר עם מדריכה של ליגת לה לצ'ה או יועצת הנקה, וכך יהיו לך כלים טובים יותר להחליט אם מתאים לך להמשיך להיניק.

אם תיניקי את תינוקך למשך שלושה או ארבעה חודשים: בפרק זמן זה, מערכת העיכול שלו תבשיל מאוד ותוכל להתמודד הרבה יותר טוב עם החומרים הזרים שבתחליפי-החלב המסחריים. עם זאת, אם במשפחתך או במשפחת בן-זוגך יש היסטוריה של אלרגיות, תפחיתי בהרבה את הסיכון שתינוקך יפתח אלרגיות אם תמתיני עוד מספר חודשים לפני שתוסיפי כל חומר שהוא לתזונה מלאה מחלב-אם.
מתן חלב-אם בלבד בארבעת החודשים הראשונים מעניק הגנה מצוינת מפני זיהומים למשך שנה שלמה.

אם תיניקי את תינוקך למשך שישה חודשים: הסיכוי שלו לפתח תגובה אלרגית לתמ"ל או למזון אחר יפחת מאוד. בשלב זה, סביר שגופו מסוגל להתמודד עם מאכלים אחרים, בין אם גמלת אותו מהשד ואם לאו. הנקה למשך שישה חודשים לפחות מסייעת להבטיח שבריאותו של תינוקך תהיה טובה יותר בשנה הראשונה לחייו, ומפחיתה את הסיכון שלך ללקות בסרטן השד. הנקה מעבר לשישה חודשים עשויה להפחית בהרבה את הסיכון ללקות בדלקות אוזניים ובמיני סרטן של ילדים.

אם תיניקי את תינוקך למשך תשעה חודשים: תראי כיצד מוחו וגופו חווים את ההתפתחות החשובה והמהירה ביותר בחייו, על המזון שנועד במיוחד לכך – החלב שלך. ייתכן אפילו שתבחיני שהוא ערני ופעיל יותר מאשר תינוקות שלא זכו ליתרון של חלב אם. בשלב זה הגמילה עשויה להיות קלה למדי… אבל מצד שני, כך גם ההנקה! אם ברצונך להימנע מגמילה בשלב כה מוקדם, הקפידי להיניק לנחמה, ולא רק לאוכל.

אם תיניקי את תינוקך למשך שנה: תוכלי לחסוך לעצמך את ההוצאה והטרחה הכרוכה בתחליפי חלב. סביר שגופו של תינוקך בן השנה יוכל להתמודד עם רוב המאכלים הרגילים, שמהם נהנים כל בני המשפחה. רבים מן היתרונות הבריאותיים של שנה זו שבה התינוק ינק יישארו איתו למשך כל חייו. כך, למשל, מערכת החיסון שלו תהייה איתנה יותר, הסיכוי שיזדקק לטיפול בליקויי דיבור או בטיפול ליישור שיניים יהיה פחות. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה על הנקה למשך שנה לפחות כדי להבטיח תזונה נאותה ובריאות תקינה לילדך.

אם תיניקי את תינוקך למשך שנה וחצי: תמשיכי להעניק לו את התזונה האיכותית ביותר והגנה מעולה בפני מחלות בתקופה שבה נפוצות מחלות אצל תינוקות אחרים, במיוחד אלה שנמצאים במעון או במשפחתון. יש להניח שתינוקך כבר אוכל עכשיו גם מבחר מאכלים ביתיים. היה לו זמן ליצור קשר אמיץ איתך – נקודת התחלה בריאה לעצמאותו הגדלה. עכשיו הוא מבוגר דיו לאפשר לשניכם לעבוד יחד על תהליך הגמילה, בקצב שהוא יוכל להתמודד איתו.

שר בריאות לשעבר באמריקה אמר, "בר מזל הוא התינוק שיונק עד גיל שנתיים".

אם תינוקך נגמל כאשר הוא מוכן: תוכלי להרגיש בטוחה שענית על כל צרכיו הגופניים והרגשיים בדרך טבעית ובריאה. בתרבויות שבהן אין לחץ לגמול את התינוק מהשד, ילדים נוטים לינוק למשך שנתיים לפחות. ארגון הבריאות העולמי ויוניצף מעודדים ביותר הנקה עד לסוף תקופה זו: "חלב אם הוא מקור חשוב של אנרגיה וחלבון, ועוזר להגן על הילד ממחלות בשנה השנייה לחייו." נראה כי מבחינה ביולוגית אנו מותאמים לגמילה בכל גיל שבין שנתיים וחצי לשבע שנים, והגיוני להניח לעצמות ילדך להיבנות מהחלב שנועד לשמש לבנייתן.

החלב שלך מספק לילדך נוגדנים וחומרים מגנים אחרים כל עוד את ממשיכה להיניק, ומשפחות שבהן הפעוטות יונקים מגלות פעמים רבות שבמשך שנים, ההוצאות הרפואיות שלהם קטנות מאלה של שכניהן. אימהות שהיניקו זמן רב מצויות בסיכון מופחת ללקות בסרטן השד. ילדים שינקו לאורך זמן נוטים להיות בטוחים מאוד בעצמם ולהיעזר פחות במוצץ או בחפץ מעבר. ההנקה יכולה לעזור לשניכם לעבור את הדמעות, התקפי הזעם והתהפוכות הרבות שהם חלק מחיי הפעוט, ועוזרת להבטיח שכל המחלות תהיינה קלות יותר. ההנקה היא "כלי אימהות רב-תכליתי" שישרת אותך רבות. כל הילדים נגמלים בשלב זה או אחר, ללא קשר למעשייך את, ויש יותר פעוטות יונקים ממה שאת חושבת.

בין אם תיניקי למשך יום או למשך שנים אחדות, ההחלטה להיניק את הילד או את הילדה שלך היא החלטה שלעולם לא תתחרטי עליה. ולא משנה באיזה גיל תתרחש הגמילה, זכרי ש\הו צעד גדול לשניכם. אם תבחרי לגמול לפני שילדך מוכן לכך, הקפידי לעשות זאת בהדרגה ובאהבה.