ג'ינה ויסמן, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, אחות מוסמכת
אורנה ד.א, אחות מוסמכת, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC
שגית לב, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ודולה
עדי יותם, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

כשאמא מיניקה מגלה שהיא בהריון, יכולים להיות לה רגשות מעורבים. יש הרבה מיתוסים סביב ההנקה בזמן הריון. אמהות מיניקות הן פחות פוריות, ובכל זאת כניסה להריון אפשרית בזמן ההנקה. המשך ההנקה, תוך כדי ההריון ואחרי שהתינוק החדש נולד, איננו דבר שאמהות רבות מתכננות, ונחשב יוצא דופן בתרבויות רבות. במאמר נתייחס לשני מצבים לדוגמה: אשה שנכנסת להריון כשנה ויותר אחרי הלידה – אז נתייחס לתינוק היונק כאל פעוט – ומצב שני, שבו אשה נכנסת להריון בחצי השנה הראשונה לאחר הלידה, כאשר התינוק עדיין קטן. בשני המקרים, האשה עלולה להיחשף ללחץ לגמול מצד אנשים בקרבתה, או שהיא עלולה להיחשף ללחץ להמשיך להיניק. חשוב שהאשה תפריד בין הרגשות שלה עצמה לגבי הנקה או גמילה לבין רגשותיהם ודעותיהם של אחרים.

יש כמה גורמים המשפיעים על רגשות האם:

  • גיל היונק.
  • הצורך של הפעוט לינוק (פיזי ונפשי).
  • תחושות פיזיות שהאשה חווה בזמן ההנקה (רגישות בפטמות, בחילות, עייפות).
  • דאגות רפואיות הקשורות להריון כגון כאב, התכווצות או דימום ברחם בזמן הנקה, היסטוריה של הפלות מוקדמות, או ירידה במשקל של האם בזמן ההריון.
  • רגשות בן הזוג לגבי הנקה בזמן הריון.

כאשר התינוק בן שנה עד שנה וחצי מנצלות אמהות רבות את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בזמן ההריון לגמילה של הפעוט. במקרה כזה יש לשים לב לחשיבות ההנקה אצל הילד, ולהשתדל לגמול בצורה הדרגתית תוך התחשבות ברגשותיו. יש שינויים בחלב במהלך ההריון. בשליש השני, כמות החלב פוחתת וטעמו משתנה. נבו, שהמשיך לינוק במהלך ההריון, היה מפסיק לעתים באמצע ההנקה כדי לדווח ש"החלב חריף".
כמות החלב ההולכת ופוחתת וההרכב המשתנה יכולים להוות אתגר כאשר התינוק היונק הוא בן פחות משנה, ועל אחת כמה וכמה כשהיונק בן פחות מחצי שנה. כאן ההנקה היא עיקר מזונו של התינוק. יש לשים לב למדדים המעידים על כך שצרכיו של התינוק מתמלאים. ייתכן מצב שבו ההנקה לא תוכל לספק את כל צרכיו של תינוק צעיר. יהיה חשוב לעודד במצב זה מתן מוצקים או אפשרויות אחרות.
סביב החודש החמישי הגוף מתכונן להנקת התינוק החדש ומתחיל ליצר קולוסטרום. יש אמהות המודאגות מכך שהפעוט יגמור לתינוק העתיד לבוא את הקולוסטרום. אין סיבה ממשית לדאגה זו – הקולוסטרום יהיה זמין לתינוק עם הלידה, ללא קשר לכמויות החלב שהפעוט יונק בזמן ההריון.
השינויים ההורמונליים גורמים לרגישות בפטמות אצל אמהות רבות, ורגישות זו מדרבנת אותן לקיצור משך ותדירות ההנקות. פעמים רבות הרגישות בפטמות היא הסימן הראשון לכך שהאמא בהריון.
יש אמהות שמחליטות להמשיך להיניק בזמן ההריון ללא קשר לגיל התינוק. הן פשוט מרגישות שהן לא רוצות לגמול בגלל הריון. הנקה במשך ההריון לא תמנע מהעובר משאבים שהוא זקוק להם על מנת להמשיך ולהתפתח.
התכווצויות ברחם כתוצאה מגירוי בפטמות בדרך כלל אינן מסכנות את העובר ואינן מגדילות את הסיכוי להפלה. צריך לזכור שאוקסיטוצין, ההורמון הגורם להתכווצויות ברחם, מופרש אצל נשים גם בעת אורגזמה, ובכל זאת לא ממליצים לרוב הנשים להימנע מיחסי מין בזמן ההריון. בנייר העמדה של האקדמיה האמריקאית לרפואת משפחה משנת 2002 נכתב בפירוש: "הנקה במהלך הריון אינה תופעה יוצאת דופן. אם ההריון תקין והאם בריאה, המשך ההנקה במהלך ההריון נתון להחלטת האם." (AAFP 2002).
ההורמונים המופרשים בזמן ההריון נמצאים בכמות קטנטנה בחלב האם, אך אינם מזיקים לתינוק היונק. כמות ההורמונים שהפעוט יקבל תלך ותפחת ככל שאספקת החלב של האם תקטן. העובר ברחם נחשף להורמונים אלו ברמה גבוהה יותר דרך השליה מאשר הפעוט היונק.

נכון להיום, אין הנחיה רפואית ברורה המגדירה את המצבים שבהם ההנקה מסכנת את ההריון, וההמלצות הרפואיות של העוסקים במתן טיפול לנשים בהריון מגוונות ביותר. לעתים קרובות אמהות מקבלות המלצה לגמול כאשר קיים אחד מהמצבים הבאים:

  • דימום או כאבים ברחם.
  • היסטוריה או סימנים של לידות מוקדמות.
  • קושי בעלייה במשקל האם במהלך ההריון.

מומלץ לאם המתלבטת לבחור אנשים תומכי הנקה שילוו אותה במהלך ההריון, כדי שתרגיש נוח ללבן איתם כל בעיה העולה בנושא. חשוב שהאם תקבל הדרכה מתאימה בנוגע לתזונתה, בהתחשב בדרישות ההריון וההנקה. בחישוב הקלורי לאם יש להתחשב בהבדל, כאמור, בין צרכיו של יונק בן שישה חודשים, שחלב האם הוא תזונתו העיקרית, לאלו של פעוט בן שנתיים שיונק רק לפני השינה.עייפות היא תופעה נורמלית בהריון, וההנקה לאו דווקא תהווה מעמסה נוספת למאזן האנרגיה של האשה. בחילות במשך ההריון יכולות להשפיע על מידת ההנאה של האם מההנקה.
יש אמהות המספרות שאכילת ארוחות תכופות וקטנות יחד עם התינוק היונק עוזרות מניעת בחילות וגם מקטינות את הצורך של הפעוט בהנקות תכופות.לקראת סוף ההריון הבטן הגדלה יכולה להקשות על הפעוט להגיע אל השד. פעוטות מסוגלים לינוק בנוחות בתנוחות יצירתיות. ילד שרוצה לינוק ימצא את הדרך אל השד.הרבה אמהות חשות סוג של אי-נוחות רגשית בזמן ההנקה, מן תחושת "עצבים" או "חוסר שקט". אם האמא רוצה להמשיך להיניק אך תחושות אלו מפריעות לה, ניתן להסב את הקשב מ"חוסר השקט" על ידי קריאת ספר, האזנה למוזיקה או כל פעילות מרגיעה אחרת תוך כדי הנקה. זה הזמן לתפוס טרמפ על ההורמונים המרגיעים המופרשים בזמן ההנקה, ולהיעזר בהם. עבור אם לפעוט הדורש תשומת לב כשהוא מתרוצץ סביב,
ההנקה יכולה לאפשר לה לשבת בנוחות ברגליים מורמות או אפילו לנמנם.יש אמהות מיניקות המתכננות את ההריון הבא מתוך מחשבה שהנקה בזמן ההריון לא תפריע להן. במקרים רבים הדבר נכון, אולם יש לקחת בחשבון גם אפשרות שכאשר יתחיל ההריון, יצוצו תחושות שהאם לא יכלה לשער מראש. ייתכן גם שהטעם והכמות המשתנים של החלב יביאו את התינוק או הפעוט להיגמל לפני המועד הצפוי.

לסיכום, אין מחקרים רבים או מידע רפואי חד-משמעי לגבי מה שנכון בהנקה בזמן הריון. למרות זאת, המלצות הרופאים והצוות המטפל באשה בהריון יכולות להיות נחרצות מאוד בנושא.
אשה בריאה בהריון תקין ללא היסטוריה מיילדותית חריגה יכולה להמשיך ולהיניק אם היא בוחרת בכך.
ההחלטה האם להמשיך להיניק בזמן ההריון היא החלטה אישית של הצמד היונק (אם-תינוק) ומלווה ברגשות ובתחושות גופניים רבים.
אחת האפשרויות היא לא להחליט החלטה חד-משמעית לגבי הנקה במהלך ההריון, אלא לקבל בכל יום את ההחלטה מחדש (one day at a time).

תפריט