ההלכה

במהלך השנה היהודית ישנם שבעה צומות השונים זה מזה בחשיבותם. ההלכה פוטרת נשים מניקות והריוניות מחמשת הצומות ה"קטנים" ולכן נעסוק כאן בצומות העיקריים- יום כיפור וט' באב (כשחל בזמנו ולא נדחה בגלל שבת). כבר בעבר נשים הניקו וצמו, וכך גם היום.
על פי ההלכה יולדת תוך שלושה ימים מהלידה אינה צמה ביום כיפור (בט' באב תוך 30 יום מהלידה אינה צמה). מ-3 ימים ועד שבוע עליה לצום אך אם היא מרגישה צורך יכולה להפסיק את הצום. מכאן ואילך היא יכולה ומחויבת לצום. כמובן יש לקחת בחשבון את הרגשתה של האם ומצבו של התינוק, להתייעץ עם רופא ורב ולהחליט אם יש מקום להקל בצום.

המחקר

על פי מחקרים שנערכו נמצא כי נשים בריאות המניקות תינוקות בריאים שנולדו במועד (החל משבוע 37), כשההנקה מבוססת, יעברו את הצום ללא השלכות שליליות לתינוק או לאם.
לצום ישנן השפעות על נפח החלב ועל הרכבו ביממה שלאחר הצום וייתכן שתורגש כבר במהלך הצום. כמות החלב תשוב ותתאזן ביממה שלאחר הצום ואין חשש שהוא ייגמר. הרכב החלב השונה נשאר טוב ומספק עבור התינוק וגם הוא חוזר לעצמו תוך זמן קצר.
בשל הירידה בנפח החלב ייתכן ותרגישי שהתינוק רוצה לינוק לעתים תכופות יותר. אם זה יום חם, והתינוק צעיר מגיל 6 חודשים, החלב עבורו מהווה גם את השתייה שלו. אם ביום רגיל הנקת 8 פעמים ביממה, אזי בזמן הצום, את עשויה להניק בין 10 ל-12 פעמים ביממה. ביממה לאחר הצום, יתכן ותרגישי שהתינוק עדיין מעונין לינוק לעיתים יותר תכופות, דבר זה נורמלי, וכאמור יחלוף תוך כ- 24 שעות.

*לשים לב

חשוב שלא להפחית את תדירות ההנקה במהלך הצום, זה עלול להוביל לגודש כואב, ירידה באספקת החלב, ו / או דלקת בשד.
ייתכן שתרגישי מיובשת, כאבי ראש, או עייפות רבה. תסמינים אלו נורמליים לאישה בצום ויותר מכך לאישה מניקה בצום משום שפלט הנוזלים שלה גדול יותר. אישה יכולה להפחית את סיכוייה לפתח תסמינים אלו אם היא מקפידה לשתות נוזלים נוספים לפני הצום, נמצאת בסביבה ממוזגת בזמן הצום ומפחיתה מאמץ גופני.

תינוקות בסיכון

כל הדברים שהוזכרו נכונים במידה ומדובר באימא בריאה לתינוק בריא שנולד במועד כשההנקה כבר מבוססת. צום במהלך הנקה עלול להיות בעייתי עבור תינוקות שאצלם ההנקה גבולית (מתקשים ביניקה או מתקשים לעלות במשקל). כל מקרה אחר חריג מצריך התייעצות עם רופא ורב לגבי ההחלטה אם לצום ואיך. אם רופא חושש לגבי השלכות הצום על האישה או התינוק, עליו ליידע על כך את האישה או באם אישה חוששת מסיבה כלשהי מהצום מוטב שתתייעץ עם רופא ואח"כ תפנה להחלטה ההלכתית בהתייעצות עם רב. המידע הרפואי צריך לכלול את החשיבות המוכחת של חלב אם לבריאותם של ילדים. כמו"כ כאשר את מתייעצת חשוב לפרט:

גיל התינוק
עד כמה הוא תלוי בהנקה: יונק מלא, יונק בעיקר, יונק הרבה או יונק פה ושם (תינוק שקיבל כמה פעמים בחייו בקבוק, אך באופן יומיומי יונק בלבד, נחשב יונק מלא(
מצב ההנקה – האם את נלחמת על כמות חלב מספקת לתינוק? האם זה היה המצב עד לא מזמן?
האם אכל תמ"ל בעבר
נסיון קודם בהנקה בצומות אם יש
עניינים רפואיים של האמא או התינוק
האם יש קושי לצום בלי קשר להריון או להנקה

ההלכה מאפשרת לאישה לנהוג בשיקול דעת במהלך הצום. במידה ואת חשה ברע במהלך הצום או מרגישה צורך, יש להתייעץ עם רב האם אפשר לשתות\לאכול "שיעורים" או אפילו להפסיק את הצום לגמרי. שיעורים הם כמויות קטנות של אוכל\נוזלים כל מספר דקות שלא מצטרפות לכדי ארוחה. שיעורים- בשתייה 40 מ"ל כל 9 דקות ובאכילה 30 סמ"ק (בערך כגודלה של קופסת גפרורים) כל 9 דקות. ע"פ רוב פוסקי ההלכה עניין השיעורים שייך רק ליום כיפור ולא רלוונטי לט' באב בו האישה מפסיקה את הצום.
עיקר המאמץ אם כן, הוא להתכונן טוב לצום וליום שלאחריו ולאפשר לאם את התנאים המיטביים לעבור את הצום.

כמה טיפים שיעזרו לך לעבור את הצום בשלום:

שתי הרבה בימים שלפני הצום (ולא רק ברגע האחרון).
אכלי מזון איכותי עשיר בפחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז) והימנעי ממזון או משקאות משתנים כמו פטרוזיליה, בירה, קפה או קולה.
דאגי שתהיה לך עזרה ביום הצום, אמא, חמות, חברה וכו'. על פי ההלכה הצום שלך חשוב יותר מנוכחות בעלך בבית הכנסת, כך שעדיף שהוא יהיה בבית כדי שאת תוכלי לצום, לנוח ולהניק.
מזערי מאמץ גופני במהלך הצום. כדאי לארגן מראש ארוחות ותעסוקה לילדים האחרים אם יש.
היי מוכנה לאפשרות של קושי מסוים זמני בלילה וביום שלאחר הצום כך שעדיף לא לתכנן לו"ז עמוס מידי. אפשרי לך ולתינוקך יום שקט עם הנקה בתדירות גבוהה יותר כדי לפצות על כל ירידה קלה באספקת החלב שאולי נבעה מהצום.
אם את חוששת שלא יהיו לך די כוחות כדי להניק במהלך הצום, תוכלי לשאוב חלב כמה ימים לפני הצום, ולהכין בקבוק או שניים  של חלב, לקראת יום הכיפורים.
את תוכלי לצום מבלי להתאמץ יתר על המידה, ואילו התינוק שלך ייהנה מחלב אם מזין ומעשיר. לתינוקות קטנים מאוד המורגלים ליניקה מהשד בלבד, חשוב לתת את הבקבוק בצורה תומכת הנקה (לאט ומעט) על מנת לשמר את טכניקת היניקה שלהם. ניתן להאכיל תינוקות גם ע"י מזרק, כוס, או כפית, בהתאם לגיל והיסטורית ההנקה של התינוק.
לאחר הצום שתיה הדרגתית והנקה תכופה.
בהצלחה!

 

מקורות:
Zimmerman DR.  Fasting and Breastfeeding Nishmat's Women’s Health and HalachaIn 2009
Zimmerman DR. Breastfeeding and Yom Kippur Nishmat's Women’s Health and Halacha

נכתב ע״י הילה בוכמן במסגרת סיום קורס הדרכת הנקה
מועדון הנקה חלב אם 2014

תפריט