שלי גת IBCLC

ארגון רופאי הילדים האמריקאי (AAP) מצהיר כי חלב אם הוא הבחירה הטובה ביותר עבור כל הילודים ובכלל זה גם פגים. הארגון מציג שורה של מחקרים המצביעים על כך שלהנקה וחלב אם יש חשיבות רבה מבחינה תזונתית וחיסונית וכמו כן מבחינת הקשר אם- תינוק (בונדינג).

חלב האם של אם לפג שונה בהרכבו מחלב של אם לתינוק שנולד במועד. ישנו קשר הדוק בין כמות החלבונים והשומן בחלב ובין שבוע ההריון בו נולד הפג. בניגוד למצופה אולי, חלב פגים הוא בעל ערך קלורי זהה לחלב של תינוק שנולד במועד. כמות השומן בחלב משתנה מהנקה להנקה או משאיבה לשאיבה בהתאם לכמות החלב, תדירות השאיבות וכן מאישה לאישה.
כאשר רוצים להאכיל את הפג בחלב שומני יותר, קיימת אפשרות להפריד את השומן מהחלב לאחר השאיבה וכך להעניק לתינוק את החלב בעל אחוזי השומן הגבוהים ביותר.
איך עושים זאת? כאשר חלב אם "עומד" בבקבוק למשך מספר שעות, השומן שבחלב נפרד משאר המרכיבים ומתרכז בחלק העליון של החלב. ניתן לאסוף בכפית את השומן ולתת לתינוק. בדרך זו ניתן להעניק תוספת קלורית לפג שזקוק לכך.
חלב פגים עשיר יותר בצורה ניכרת בחלבונים, לעומת חלב של תינוק שנולד במועד. נוכחות של קולסטרול בחלב אם (ואשר לא קיים בתרכובות המזון לתינוקות) תורמת להתפתחות המוח ורכיבים שונים בחלב האם מסייעים להתפתחות תקינה של הרשתית אצל פגים.
לעומת זאת, כמויות הסידן בחלב פגים זהות לכמויות הסידן בחלב של תינוק שנולד במועד ואינן מספקות את צרכיו של הפג. זו אחת הסיבות לכך שאצל פגים הנולדים בשבועות מוקדמים ייעשה שימוש באבקה המעשירה את חלב האם במינרלים וויטמינים הנחוצים להתפתחותם.
אוכלוסיית הפגים פגיעה מאד וחשופה לזיהומים בדרכי הנשימה ובמערכת העיכול. לרכיבים החיסוניים שבחלב האם יש תפקיד מכריע במניעת זיהומים וכן בהחלמה מהם. פגים הניזונים מחלב אם הנם בסיכון נמוך יותר לכל אותם זיהומים אופייניים, לעומת פגים הניזונים מתרכובות המזון.
ומה עם האמהות של אותם פגים? מסתבר כי לתהליך של שאיבת החלב לפגים והנקה בשלב מאוחר יותר יש השפעה חיובית גם על האמהות. מחקרים הראו כי אמהות השואבות חלב, מתמודדות בצורה טובה יותר עם הסיטואציה של הולדת פג.
לעיתים, שאיבה ומתן חלב האם לפג, זהו הדבר היחיד שאם יכולה לעשות למען תינוקה המאושפז בפגייה ואמהות מרגישות סיפוק רב כאשר הן רואות את העלייה במשקל כתוצאה ממתן החלב שלהן. כמובן שיש לסייע בדרכים אחרות לאמהות אשר בוחרות לא להניק.

תפריט