כאשר תינוק עובר ניתוח או בדיקות בהרדמה, יש להימנע מהנקה 4 שעות לפני ההרדמה.

גם כשניתנה הוראת רופא לצום של מספר שעות מומלץ לקרוא המלצות אלה, ולהתייעץ עם הרופא, על מנת לבחור במסלול הטוב ביותר לתינוקך  לשיפור בטיחות ונינוחות התינוק במשך הצום.

לצורך העניין,  המונח "הרדמה" מתייחס לכלל הרצף מהרגעה מתונה  ועד להרדמה כללית.

מדוע חשוב לשמור על משכי הצום המומלצים?

תחת ההרדמה, מדוכאים הרפלקסים של שיעול והקאה.  לכן, שאריות תוכן הקיבה עלולות לחזור במעלה הושט אל הגרון הפתוח, שבכל מצב אחר היה נסגר כתגובה לנוזל חומצי העולה מהקיבה.
כך יכולה להיגרם שאיפת תוכן הקיבה – חלקיקי מזון מוצקים ומיצי קיבה חומציים לתוך דרכי הנשימה, מה שעלול לגרום לדלקת ריאות וסכנות חנק.

תקופת צום מינימליות לפי סוג המזון והמשקה (בשעות)

 נוזלים צלולים 2 מיץ תפוחים, מים, תמיסות מבוססות  סוכרוז, מרק צח (ללא שומן) ותמיסות אלקטרוליטים.
 חלב אם 4
 תמ"ל 6
חלב שאינו חלב אם 6 כולל חלב אורז, סויה, חלב פרה וכיוב'
ארוחות קלות * 6
מזון מוצק** 8

 

*ארוחה קלה בדרך כלל מורכבת מצנים ונוזלים צלולים.
**ארוחות הכוללות מזון מטוגן, שומני או בשר עשויות להאריך את משך התרוקנות הקיבה.
יש לקחת בחשבון הן את הכמות והן את סוג המזון בעת ​​קביעת תקופת צום מתאימה.

  • יש לדחות את ההרדמה אם מסיבות כלשהן לא נשמרו דרישות הצום.
  • עדיף לתת הנקה אחרונה לפני הצום כ 4 שעות לפני ההרדמה, גם אם יש צורך להעיר את התינוק לצורך כך.
  • מומלץ לפנות את החלב מהשד בסחיטה ידנית או בשאיבה, על מנת להימנע מגודש ומעיכוב בייצור החלב לאחריו. ניתן לאחסן את החלב לשימוש עתידי.
  • לאחר ההליך בהרדמה, אם הילד במצב יציב, ללא מחלות רקע, וסוג הניתוח לא מונע מהתינוק לאכול, ניתן להניק את התינוק מיד לאחר שהתעורר. ההנקה מסייעת בהרגעה ובהפחתת הכאבים. ההמלצה מבוססת על ראיות מחקריות נרחבות, אפילו לאחר ניתוחי חך ושפה שסועה.

התפנות החלב מן הקיבה

ככל שתכולת השומן והחלבון בנוזל הנצרך גבוהות יותר, כן עולה משך הזמן הלוקח לקיבה להתרוקן, ועימו הסיכון לשאיפה של תוכן העולה ממנה. לחלב פרה, בדומה למוצקים, גם לחלק מפורמולות תחליפי החלב הקיימות בשוק  לוקח עד 6 שעות להתרוקן מהקיבה.
למרות שמספר מחקרים הראו כי חלב אם מתרוקן מהקיבה תוך 2-3 שעות, משך התרוקנות הקיבה מחלב אם משתנה מתינוק לתינוק, ותכולת השומן של חלב האם אינה אחידה. לכן, ההמלצה הינה צום של ארבע שעות מחלב אם.

שימוש בנוזלים צלולים

נוזלים צלולים יכולים לשמש כתחליף זמני לחלב אם במשך הצום. ספיגתם המהירה ממזערת את הסיכון לשאריות תוכן הקיבה ושאיפתם לריאות.  הם מסייעים לשמור על מאזן האלקטרוליטים, לספק סוכרים לתינוק היונק השרוי בצום ולסייע בהרגעת התינוק.

ניתן לתת נוזלים צלולים ללא הגבלה עד שעתיים לפני ההרדמה.

מומלץ להיוועץ ברופא על מנת להתאים את הנוזל הצלול לגיל התינוק והצרכים. המים הכי פחות עדיפים בגלל היעדר מקור גלוקוז. אם האם מעדיפה להימנע מהבקבוק, ניתן להציע את הנוזלים באמצעות כוס, מזרק, או כפית קטנה.

תרופות

תרופות יום יומיות חיוניות כמו לאפילפסיה, ריפלוקס, ותרופות לב יש ליטול כרגיל. אם התרופה ניתנת בצורה של סירופ צלול המבוסס על סוכר, אז נפח התרופה ומהירות ספיגתה גורמים לסיכון נמוך יותר לשאיפתם מהסיכון הכרוך באי-נטילת התרופה. כך גם לגבי פרצטמול / אקמול נוזלי דרך הפה, שניתן לתת לילד לפני ההליך לצורך שיכוך כאבים.במידת האפשר, יש לתת את התרופה כמה שיותר מוקדם או מעט אחרי ההליך, כדי להרחיק את נטילתה מזמן ההרדמה. יש להימנע ממתן תרופות ללא מרשם, ויטמינים, או כל תרופה אטומה או בסיסית, למשך 8 שעות לפני ההליך, מאחר שהם שווי ערך למוצקים.

אין לתת חלב אם מועשר בתוספים או תמ"ל לפחות 6 שעות לפני ההרדמה.

חלב אם מועשר כולל תוספות או תוספי מזון להעשרת חלב האם שאוב  כמו פורמולה, אבקת חלבון, ויטמינים ומינרלים,  מתרוקנים לאט יותר מן הקיבה ומחמירים את הפגיעה בריאות באם נשאפים.

נוחות והרגעת התינוק והאם במשך הצום

למציצת מוצץ (או אצבע נקייה בכפפות) יכולת מוכחת להפחית התקפי בכי והיא יכולה לשמש אמצעי זמני להרגעה בצום לפני הניתוח. אם משתמשים בסוכרוז להרגעה או להציג את המוצץ לראשונה, יש להתייחס אליו ככל נוזל צלול ולהפסיק להשתמש בו שעתיים לפני ההרדמה.

הרגעה באמצעים אחרים  – עיטוף, נדנוד, והחזקה על הידיים – כשהאם מחזיקה את התינוק הוא עשוי לפרש את האותות לארוחה קרבה. לכן, חלק מן האמהות המניקות מוצאות כי עדיף שהתינוק יוחזק בידי מבוגר אחר בתקופת הצום.

הרבה בריאות !

מבוסס על פרוטוקול קליני מס' 25 של ה ABM האקדמיה לרפואת ההנקה
נכתב ע"י שירי יעקובי במסגרת עבודת סיום קורס הדרכת הנקה 2015

תפריט