דר' ג'ינה ויסמן IBCLC
התפרסם במוסף בריאות.

ד"ר ג'ינה ויסמן, יועצת הנקה IBCLC ויו"ר ליגת לה לצ'ה ישראל:"כל יום פונה אלי משהי שמתלוננת על הבכי של הילד. לרוב הנשים לא שואלות על הגזים אלא אומרות "אני אוכלת רק טחינה וכוסמת ופריכיות אורז ותפוחים ירוקים, האם זה מספיק כדי שיהיה לי חלב" אני שואלת: "למה את אוכלת רק פריכיות וכוסמת?" והאישה אומרת "בגלל הגזים" אני שואלת אם לילד יש גזים, לרב התשובה היא "לא-אבל כדי שלא יהיו לו' ולפעמים התשובה היא: "היו לו ומאז שאני עושה את הדיאטה הזו אין לו"

זה קצת מבלבל, כי כביכול הדיאטה פותרת את הקושי. הקושי לרב נוצר בגלל הצמדות לא נכונה של התינוק לשד והדרך הישירה והיעילה ביותר לפתור אותו היא מהכיוון הזה. חבל סתם להצמד לדיאטה מלחיצה אם יש דרכים אחרות. אני שואלת את הנשים אם בסדר להן עם הדיאטה הזו, אם זה טוב להן. לרוב הן מתלוננות שנורא קשה ושהן לא יכולות לצאת ולא ללכת לחברים וכל הזמן הן צריכות לשאול אם המזון מכיל מוצרי חלב וכו".

ויסמן אינה חסידה של טכניקת הורדת המזונות כפתרון ראשון. היא סבורה שרגע לפני ההחלטה לסבול מתזונה מעוותת צריכה האם לבדוק את טכניקת ההנקה. לדבריה ההבדל בין תפיסה מעולה לבסדר הוא דק ולפעמים לאם לא כואב ועדיין התפיסה אינה אופטימלית. "אם משהו שמבין ראה שהילד צמוד היטב ועדיין יש גזים צריך לבדוק את ניהול ההנקה. למשל אם התינוק גדול והאם שופעת חלב ובתחילת ההנקה התינוק נחנק מעוצמת הזרימה ייתכן ששווה לאישה כזו לעבור לניהול הנקה שקצת יקטין את כמויות החלב ויביא לזה שהתינוק יקבל חלב בנפח קטן יותר ואולי עשיר יותר בקלוריות. חלב בעל אפקט משלשל שעוזר לתינוק להשתחרר מהגזים יותר בקלות. אם ההצמדות מעולה וניהול ההנקה נבדק ועדיין יש גזים, יש מקום לבדוק באופן ספציפי לאישה ספציפית אלמנטים מסויימים בתזונתה כדי לראות האם הם גורמים לרגישות אצל הילד. לרוב בודקים את המזונות האלרגנים הקלאסיים כמו פרי הדר, תותים, מוצרי חלב פרה. אישה שיודעת שיש אלרגיות במשפחה ברור לה שיש סיכוי שהרגישות תתבטא בגזים בחודשים הראשונים. אם היא מרגישה שיש אוכל ספציפי שהיא אוכלת שגורם לסבל ואחרי שהיא מוציאה את המזון הוא נרגע ואח"כ מכניסה והוא סובל, ברור שעשתה עבודת בילוש ראויה." היא אומרת.

תיקוותה של ויסמן היא כי נשים תגענה ליועצות הנקה מקצועיות סמוך ללידה: "לילד בן חודשיים כבר קשה ללמוד לשנות את התנוחה" היא אומרת: "אמנם נוטים לחשוב שהנקה אמורה להיות טבעית אבל מסתבר שמדובר בטכניקה נלמדת.

קלואי פישר מיילדת שכארבעים שנה מנהלת את מרפאת ההנקה בבית החולים רדקליף ששייך לבית החולים האוניברסיטאי אוקספורד טוענת שהצמדות טובה של התינוק לשד מונעת דלקות, מאפשרת לאם לאכול הכל ומשחררת את הילד מכל סבל. היא תולה כמעט כל קושי של התחלת ההנקה בהצמדות לא מושלמת. יועצות ההנקה המוסמכות בארץ עולות אליה בשנים האחרונות לרגל כדי ללמוד כיצד היא יוצרת את ההבדל שבין 80% ל-100% הצמדות תקינה." ליגת לה-לצ'ה הביאה את קלואי פישר לכנס שהתקיים בארץ בתל השומר. פרטים ראו באתר: lllisrael.org.il

ומה באשר לשאלה: "האם החלב שלי נפגע מהדיאטה?" על כך עונה ויסמן כי נשים במקומות שונים בעולם אוכלות דיאטות שונות לעיתים מאוד מוגבלות ולעיתים מאוד עשירות ולמרות זאת מסתבר שהרכב החלב ונפח החלב מאוד עמידים לשינויים חיצוניים שכאלו שקשורים לתזונת האם כל עוד האישה לא אוכלת פחות מ1800 קלוריות ליום."

תפריט