מחקרים מראים כי תינוקות לאימהות שילדו בניתוח קיסרי, מצליחים לינוק בהצלחה הדומה לזו של תינוקות לאימהות שילדו בלידה עצמונית, זאת במידה ולאימהות מחויבות גבוהה להנקה.
אספנו לך המלצות המיועדות לאימהות אשר מעוניינות להניק לאחר ניתוח קיסרי. רובן מתייחסות לזמן שלאחר הלידה אך גם הכנה לפני ניתוח קיסרי מתוכנן, יכולה לסייע.

המלצות לפני ניתוח קיסרי מתוכנן

שאיבת קולסטרום לתוך מזרק: ישנה אפשרות לסחוט קולסטרום עוד לפני הלידה. רוב הסיכויים כי לאחר הניתוח תהיה הפרדה בינך לבין התינוק עד אשר תצאי מחדר ההתאוששות. בזמן זה, התינוק יכול לקבל את הקולסטרום שסחטת עבורו. כיון שקיבתו של התינוק קטנה מאוד בימים הראשונים, גם כמות קטנה מאוד של מספר מ"ל בודדים, יספקו לו ארוחה. תוכלי לבחור מראש מלווה לתינוק שישאר איתו עד היציאה מחדר ההתאוששות. המלווה יהיה אחראי להאכיל את התינוק את הקולסטרום מהמזרק, ובנוסף ידאג לכך שהתינוק לא יהיה לבדו בזמן ההפרדה.

תכנון הלידה עד כמה שניתן: לרוב, אישה המועמדת לניתוח קיסרי מתוכנן, אינה מגיעה למצב זה מתוך בחירה. מה שיכול להקל על ההשלמה עם מצב נתון זה, הוא תכנון הלידה מראש עד כמה שמתאפשר. החליטי מראש מה חשוב לך, על מה את מוכנה או לא מוכנה לוותר. לידה בניתוח קיסרי היא לידה לכל דבר ויש לך את הזכות לבחור מה מתאים לך ומה לא. כמו בכל לידה, כמובן, חשוב לקחת בחשבון שלפעמים התכנית לא פועלת כמתוכנן ויכולה להשתנות.ישנם נהלים בבתי חולים מסוימים שמאפשרים קיסרי ללא הפרדה מהאמא בכל מהלך הלידה. שאלי את הצוות שאלות מקדימות לפני שתבחרי היכן ללדת

לאחר הניתוח

הנקה מוקדמת ככל האפשר: להנקה בסמוך ללידה יתרונות רבים ללא קשר לסוג הלידה. ההנקה מעודדת ייצור חלב, גורמת להפרשת הורמון האוקסיטוצין אשר תורמת להתכווצות הרחם, מספקת ליילוד קולסטרום ומנצלת את העובדה שבשעות הראשונות לאחר הלידה התינוקות ערניים יחסית ומוצצים היטב. מעבר ליתרונות אלו, קיים יתרון נוסף לאימהות לאחר קיסרי. לאחר הלידה, השפעת ההרדמה עדיין לא פגה. חשוב שתנצלי זמן זה להנקה ראשונה בנוחות וללא כאב. תוכלי לקיים שיחה עם הצוות הרפואי ולהבהיר להם את רצונך להניק בסמוך ללידה, כמו גם לבקש למקם את וילון הניתוח מתחת לבית החזה ולא מעליו על מנת לאפשר את ההנקה. יתכן וידיך יהיו קשורות בניתוח ועל כן תזדקקי לעזרה (של אחות או מלווה) במיקום התינוק על גופך.

מגע עור לעור: מגע עור לעור של התינוק והאם חשוב מסיבות רבות מאוד. עצם המגע של עור התינוק והאם מעורר את הורמון האוקסיטוצין שאחד מתפקידיו העיקריים הוא יצירת "רפלקס שחרור החלב". כמו כן, המגע מסייע לתינוק לייצב את חום גופו ונשימתו. כאשר תינוק נולד בניתוח קיסרי, הוא עובר מהרחם המוגן והחשוך ישירות לחדר הניתוח אשר מואר יותר מחדר לידה רגיל, הטמפרטורה נמוכה יחסית וישנם גירויים רבים מאוד. מסיבות אלו, חשוב שתספקי לתינוק מגע עור לעור, אף יותר מאשר לאחר לידה רגילה. כך תסייעי לתינוקך לייצב את חום גופו ונשימתו, הוא יהיה רגוע יותר והסיכוי שיצליח לינוק יגדל. גם כאן, חשוב שהצוות הרפואי ידע מראש כי הנך מעוניינת בכך. בקשי מהצוות כי לא ירחצו מיד את התינוק ושיסייעו במיקומו על גופך. עדיף לפתוח מעט את החלוק ולאפשר מגע עור ישיר.

סוג ההרדמה: ברגע שאת מספיק ערנית, את יכולה להתחיל להניק. במידה וילדת תוך הרדמה ספינאלית, תוכלי כנראה להחזיק ולהניק את התינוק בשלב מוקדם יותר ביחס להרדמה כללית. משום כך, במידה ויש לך את האפשרות לבחור מהו סוג ההרדמה המועדף, ישנה עדיפות להרדמה ספינאלית מבחינת השפעתה על ההנקה. עם זאת, גם אם ההרדמה הייתה כללית, אל תחששי מכך. תוכלי לחוות הצלחה גם אם ההנקה הראשונה מתעכבת.

משככי כאבים: משככי הכאבים הניתנים לאימהות לאחר ניתוח קיסרי, בטוחים לנטילה בזמן הנקה. אמנם קיים מעבר כלשהו לתוך החלב, אך הכמות היא קטנה מאוד וכמו כן נפח הקולסטרום המיוצר בימים הראשונים הוא מאוד קטן, כך שכמות התרופה שעוברת ליילוד היא מינימאלית. זכרי זאת ואל תחששי מנטילת משככי כאבים. הכאב יכול לדכא את יצירת החלב ומעבר לכך, במידה ותחווי כאבים חזקים, סביר להניח שלא תהיי פנויה להנקה.

תנוחות הנקה נוחות: לאחר ניתוח קיסרי יתכן קושי במציאת תנוחה נוחה להנקה אשר לא גורמת להפעלת לחץ באזור התפר. אחת התנוחות המומלצות לאחר ניתוח היא תנוחה צידית- הניחי כרית מאחורי הגב ובצדי גופך. הניחי את התינוק על הכרית, תמכי בו בעורף וקרבי אותו אל השד. חשוב שרגלי התינוק לא יגיעו עד משענת הכיסא/מיטה. תנוחה נוספת מומלצת היא תנוחת שכיבה על הצד- שכבי על הצד עם ברכיים כפופות ועם כרית מתחת לראש. הניחי את התינוק על צדו כאשר גופו צמוד לגופך. רצוי לגלגל שמיכה ולהניח מאחוריו לצורך תמיכה בגופו. יתכן ותתקשי לשכב על הצד לאחר הניתוח ובמקרה כזה תוכלי לנסות להניק גם בתנוחת המעבר או בתנוחה הקלאסית. בתנוחת המעבר גוף התינוק פונה לגופך, והיד הנגדית לשד ממנו הוא יונק, תומכת בעורפו. בדומה לכך, גם בתנוחה הקלאסית התינוק פונה לגופך אך היד התומכת בתינוק היא היד בצד בו את מניקה. בשתי תנוחות אלו תוכלי להניח את תינוקך על כרית בכדי להפחית את המגע ואת הלחץ מאזור התפר.

ביות מלא: גם לאחר ניתוח קיסרי, ביות מלא הוא אפשרי. רצוי לקבל כמה שיותר עזרה מהסובבים (בעל/אמא/חברה/צוות בית החולים) בכדי לסייע בטיפול בתינוק. הביות המלא חשוב במידה ואת מעוניינת בהנקה מלאה. כך את נמצאת לצד התינוק, קשובה לצרכיו, ויכולה להניק אותו מיד עם סימני הרעב הראשונים ולפי דרישה. אלו יגדילו את הסיכויים להצלחת ההנקה. בנוסף, לאחר ניתוח קיסרי יתכן עיכוב ביציאת החלב. כתוצאה מביות מלא, התינוק ימצא זמן רב על השד וינק הרבה, מה שיעזור לך בביסוס והגברת החלב. מעבר לכך, במידה ותהיי כאובה מהניתוח, מצב זה מאפשר לך להישאר בחדרך ולא ללכת לתינוקייה בכל פעם שהתינוק זקוק לך.

מתן בקבוקים/מוצצים לתינוק: יש ליידע את צוות בית החולים לא לתת לתינוק בקבוק או מוצץ ללא ידיעתך. האכלה מבקבוק או מציצת מוצץ גורמת לבלבול פטמות ומקשה על ההנקה. במידה ויש צורך רפואי בהשלמת אוכל, בקשי שהיא תינתן בכפית, כוס או מזרק. המלצה זו נכונה בכל סוג לידה אלא שלאחר ניתוח קיסרי, לפעמים אחיות סבורות שהאם תעדיף מתן בקבוק על פני הנקה בשל הקושי הנוסף שקיים לאחר ניתוח. משום כך, ודאי כי הצוות מודע לכך שהנך מעוניינת בהנקה בלבד.

קבלת עזרה: ההתאוששות מניתוח קיסרי לרוב ארוכה יותר ביחס ללידה עצמונית. מעבר להסתגלות לתינוקך החדש, את מתמודדת עם קשיים פיזיים נוספים. נצלי את הצעות העזרה של בני משפחה וחברים על מנת שתוכלי להתאושש כראוי ובכך יתאפשר לך להתמקד ולהשקיע בהנקה.

נכתב ע"י אריאלה יעקובי במסגרת קורס הדרכת הנקה "חלב אם" מחזור 2015

תפריט